Rezervări telefonice NON STOP: +4 0752 012 012

Ford extinde BlueCruise: Conducerea Semi-Autonomă Devine Accesibilă pe 4 Noi Modele în Europa

2025-11-13 14:24:45 Autor: Php Rent a Car
Ford extinde BlueCruise: Conducerea Semi-Autonomă Devine Accesibilă pe 4 Noi Modele în Europa


Ford lansează sistemul BlueCruise pe patru modele noi – ce înseamnă pentru şoferii din România

Ford face un pas important în democratizarea tehnologiei de conducere asistată în Europa. După introducerea cu succes a sistemului BlueCruise pe modelul Mustang Mach-E, marca americană anunță că această tehnologie de Nivel 2 (hands-off, eyes-on) va fi disponibilă, începând cu primăvara anului 2026, pe alte patru modele populare: Puma, Puma Gen-E, Kuga și Ranger PHEV.

Această extindere marchează o evoluție semnificativă, oferind unui spectru mai larg de clienți Ford acces la un condus pe autostradă mai relaxat și mai puțin obositor.


Cum Funcționează BlueCruise

BlueCruise este un sistem avansat de asistență pentru șofer (ADAS) de Nivel 2, care permite condusul cu mâinile libere pe anumite segmente de drum pre-mapate, cunoscute sub numele de Zone Albastre (Blue Zones). Sistemul nu înlocuiește șoferul, ci îl asistă.

  • Hands-off, eyes-on: Deși șoferul poate lua mâinile de pe volan, o cameră cu infraroșu din interiorul mașinii monitorizează constant privirea și poziția capului pentru a se asigura că atenția rămâne pe drum. Dacă șoferul nu este atent, sistemul emite avertismente și, în cele din urmă, anulează BlueCruise și încetinește mașina.
  • Tehnologie complexă: Sistemul utilizează o combinație de camere video, senzori și radare pentru a identifica marcajele rutiere, semnele de circulație, condițiile de drum și traficul înconjurător. Acesta controlează direcția, accelerația, frânarea, menținând mașina centrată pe bandă și la o distanță sigură de vehiculul din față.
  • Acoperire Europeană: În prezent, BlueCruise este aprobat pentru utilizare în 16 țări din Europa, pe o rețea de peste 135.000 de kilometri de autostrăzi desemnate ca Zone Albastre.


Contextul European și Disponibilitatea

Extinderea BlueCruise vine în urma aprobării sale de către Comisia Europeană, propulsând sistemul Ford ca fiind unul dintre cele mai răspândite sisteme ADAS de Nivel 2 din regiune. Disponibilitatea pe noile modele, Puma, Puma Gen-E, Kuga și Ranger PHEV, va fi condiționată de bifarea pachetului opțional Driver Assistance Pack și, cel mai probabil, va necesita un abonament lunar sau anual, similar modelului actual de pe Mustang Mach-E (care include 90 de zile de testare gratuită).


Situația BlueCruise în România: Beneficii pe Jumătate

Deși vestea extinderii pe plan european este entuziasmantă, situația în România este una specifică, dictată de legislația națională.

Conform informațiilor existente, clienții Ford din România pot:

  1. Achiziționa sistemul BlueCruise la cumpărarea unui model compatibil (în prezent Mustang Mach-E, iar din 2026 și cele patru noi modele).
  2. Utiliza BlueCruise pe autostrăzile din cele 16 țări europene unde sistemul este legalizat și unde există Zone Albastre.

Cu toate acestea, este esențial de reținut:

  • Utilizarea BlueCruise pe drumurile publice din România NU este permisă din cauza restricțiilor imperative ale legislației în vigoare în materia circulației pe drumurile publice.

Deși tehnologia de conducere asistată de Nivel 2 este avansată, legislația rutieră românească nu permite încă utilizarea funcției de conducere cu mâinile libere (hands-free), chiar dacă ochii șoferului sunt pe drum (eyes-on). În România, șoferul rămâne pe deplin responsabil de conducerea vehiculului, iar orice sistem semi-autonom este considerat un simplu ajutor, necesitând ca mâinile să fie pe volan în orice moment.


Concluzie și Perspective

Extinderea BlueCruise pe modele de volum precum Puma și Kuga demonstrează angajamentul Ford de a face tehnologia semi-autonomă accesibilă maselor în Europa.

Pentru clienții români, achiziția BlueCruise reprezintă un beneficiu major în călătoriile internaționale pe autostrăzile europene. Totuși, pentru ca șoferii români să poată beneficia de experiența hands-free și pe teritoriul național, este necesară o actualizare a cadrului legislativ care să reglementeze explicit utilizarea sistemelor de conducere asistată de Nivel 2, recunoscând siguranța și capacitățile lor în Zone Albastre pre-aprobate. Până atunci, funcția pe modelele Ford rămâne o "opțiune de vacanță" pentru șoferii români.