BMW avertizează: 2035 poate aduce colapsul industriei auto dacă motoarele termice sunt interzise

BMW critică planul UE: interzicerea mașinilor cu motoare termice din 2035 amenință locurile de muncă și fabricile
Decizia Uniunii Europene de a interzice vânzările de mașini noi echipate cu motoare termice începând cu anul 2035, parte a ambițiosului pachet „Fit for 55”, continuă să genereze tensiuni și critici puternice în rândul marilor producători auto. Cel mai recent și răsunător avertisment vine din partea șefului BMW, Oliver Zipse, care susține că menținerea acestui plan, fără o aliniere la realitatea pieței, ar putea avea „consecințe grave” pentru viitorul industriei auto europene.
Ritmul Electrificării: Un Obiectiv Nerealist?
Una dintre cele mai importante obiecții aduse de CEO-ul BMW se referă la decalajul dintre ținta politică și dinamica actuală a pieței. Zipse avertizează că, dacă se menține ritmul actual de vânzări, ponderea mașinilor electrice în Europa va atinge doar 50% până în 2035, nicidecum pragul de 100% impus de legislație pentru a asigura neutralitatea climatică.
Acest ritm lent de adoptare în masă a vehiculelor electrice nu este singura sa preocupare. Zipse subliniază și izolarea deciziei europene: nicio altă mare regiune sau țară din lume nu a adoptat un plan similar de interzicere totală a motoarelor cu combustie, punând, astfel, producătorii europeni într-o poziție de dezavantaj competitiv pe scena globală.
Costuri Uriașe și Dependența de China
Avertismentul lui Zipse face referire directă la implicațiile financiare și strategice ale unei tranziții forțate:
- Costuri Ridicate pentru Producători: Producătorii europeni suportă cheltuieli masive pentru cercetare, dezvoltare și reconversia industrială necesare pentru electrificare, fără a avea, în prezent, perspective clare de a recupera aceste investiții din vânzarea de vehicule electrice.
- Dependența de Lanțul de Aprovizionare: Un alt argument crucial este legat de dependența excesivă de lanțurile de aprovizionare, în special pentru baterii, unde China deține o poziție dominantă. O tranziție exclusivă către mașinile electrice ar putea schimba doar natura dependenței, fără a rezolva problemele de competitivitate.
Flexibilitate și „Neutralitate Tehnologică”
În acest context critic, Oliver Zipse pledează pentru o „neutralitate tehnologică”. Aceasta ar însemna păstrarea opțiunii de a comercializa mașini noi cu motoare termice și după 2035, cu condiția ca acestea să utilizeze soluții alternative pentru atingerea neutralității emisiilor.
Compromisul "e-fuels"
Deși criticile vin din partea industriei, Comisia Europeană a părut să dea deja un semn de flexibilitate. S-a ajuns la un compromis cu statele membre (în special Germania) care prevede că mașinile termice noi vor putea fi vândute și după 2035, cu condiția să fie alimentate exclusiv cu combustibili sintetici (e-fuels), care sunt neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2.
Comisia Europeană urmează să anunțe un nou pachet de susținere a industriei auto, care ar putea formaliza aceste modificări. Însă, pentru lideri precum Zipse, soluția optimă rămâne o abordare mai amplă, care să includă și tehnologii ca Plug-in Hybrid (PHEV) și chiar hidrogenul, pentru a satisface cererea diversificată a clienților și pentru a proteja competitivitatea, inovația și locurile de muncă din industria europeană.
Interzicerea mașinilor termice din 2035 este un pas major în lupta împotriva schimbărilor climatice, dar, în viziunea BMW și a altor actori din industrie, riscă să devină o "greșeală uriașă" care ar putea duce la înjumătățirea afacerilor auto europene, dacă nu este gestionată cu mai multă flexibilitate și realism economic.
